Een asbestinventaris is een essentieel document dat een overzicht geeft van de aanwezige asbestmaterialen in een gebouw. Bij Keuringsplatform bieden we zowel destructieve als niet-destructieve inventarissen aan, afhankelijk van uw specifieke behoeften.
Voorbereiding
Het is belangrijk dat alle te onderzoeken ruimten vrij en toegankelijk zijn om een vlotte en volledige inspectie mogelijk te maken. We vragen je om de volgende documenten te voorzien: vorige asbestinventarissen (indien beschikbaar), informatie over de opbouw en historiek van het gebouw en bouwplannen.
In Vlaanderen geldt vanaf 23/11/2022 een verplichting voor de verkoop van panden gebouwd voor 2001. In 2025 wordt deze verplichting uitgebreid naar de algemene delen van appartementsgebouwen. En vanaf 2032 geldt deze verplichting voor álle panden gebouwd voor 2001. Dit bevordert de veiligheid en duurzaamheid van oudere gebouwen.
Een asbestattest is 10 jaar geldig. Indien 1 of meer asbesthoudende materialen met hoog materiaalrisico, dan is een asbestattest slechts 5 jaar geldig. Wetgeving: VLAREMA 8. Verplicht bij verkoop van een pand met bouwjaar voor 2001.